Ciencias Sociales, Patrimonio y Alimentación
El grupo de Ciencias Sociales, Patrimonio y Alimentación pretende establecer una conexión entre las ciencias sociales y las naturales como parte de un enfoque integral, interdisciplinario, sostenible y aplicado a las prácticas y procesos agroecológicos desde una perspectiva antropológica y sociológica. Se pretende comprender los procesos por los que los productos agrícolas tradicionales generan representaciones de calidad, formas de diferenciación en el mercado y, finalmente, permiten la valorización del producto. El objetivo final es el de promover la transición hacia un sistema agroecológico y alimentario saludable, sostenible y ecológico. A través de la antropología y la sociología del patrimonio y la alimentación, se pretende caracterizar la interrelación entre los procesos y prácticas productivas y de consumo. En concreto, se analiza el sector vitivinícola canario en la encrucijada entre la conservación del patrimonio, la valorización y la promoción del turismo sostenible, así como otros productos alimentarios tradicionales.

Presentación
El grupo de Ciencias Sociales, Patrimonio y Alimentación se posiciona en el área global de SOCIEDAD, operando dentro de un centro interdisciplinar como es el IPNA-CSIC. Tiene sus orígenes en la llegada del antropólogo Pablo Alonso González como primer Ramón y Cajal del IPNA-CSIC en 2018. Tras su obtención de plaza como CT en otro centro, finalmente se reincorpora al IPNA-CSIC mediante traslado. Por otro lado, en 2020, se incorpora mediante un contrato Ramón y Cajal la socióloga Eva Parga Dans, comenzando a funcionar como grupo propio desde 2021 con amplio potencial de crecimiento. El principal objetivo del grupo es analizar el ámbito del patrimonio gastronómico y los sistemas agroalimentarios desde una perspectiva integral que permita arrojar luz sobre su multidimensionalidad y complejidad, con un enfoque prioritario centrado geográficamente en las Islas Canarias y temáticamente en los productos fermentados y en la agricultura ecológica. Esto se logra a través del desarrollo de las distintas líneas de investigación que se complementan entre sí, para conseguir llegar a un amplio rango de retos de la sociedad, prioridades de la Unión Europea y desafíos globales centrados en la búsqueda de sostenibilidad, promoción de la biodiversidad, mejora de la calidad y seguridad de los sistemas agroalimentarios, y un conocimiento más profundo del patrimonio gastronómico.
Líneas de investigación

Estudios del consumo alimentario, economía agraria y circular, y sostenibilidad
Los estudios desde el ámbito del consumo pretenden estudiar cuestiones asociadas con la diferenciación, valor añadido y predisposición a pagar, con un enfoque prioritario a la gastronomía canaria y en particular a productos de distinción como el vino.

Sistemas agroalimentarios, ecología, proximidad y economía circular
Desde una aproximación pragmática, se analiza la construcción social de la proximidad, lo natural y la economía circular.

Antropología y sociología del patrimonio cultural
Desde la perspectiva de los estudios de patrimonio, se pretende analizar el patrimonio cultural y su valor social, incluyendo aspectos tangibles e intangibles, con un enfoque prioritario en el patrimonio gastronómico.

Antropología y sociología de bebidas y productos alimentarios fermentados
Esta línea pretende estudiar este tipo de productos actualmente en alza desde el ámbito del consumo para analizar y dar a conocer sus propiedades distintivas, con un enfoque preferencial al ámbito de las Islas Canarias. Investigadores Principales: Pablo Alonso González y Eva Parga Dans.Formación
Tutorización de Prácticas Externas de Fin de Grado. Curso 2021/2022
DO del vino en Galicia y la distinción
La potencialidad del sector vitícola canario como referente vitícola ecológico. El caso de Tenerife
Os modelos de xestión patrimonial en A Veiga (Ourense, Galicia)
Financiación

El reto de la certificación del vino natural: Controversias culturales, asimetrías de información y patrones de consumo
En Ejecución

Socioeconomics of Cultural Heritage: Tradition, Quality & Innovation
En Ejecución

La Sidra en Canarias: cultura, consumo, gobernanza y tipificación de un producto único (SIDRACAN)
El análisis que se pretende llevar a cabo consiste en identificar, en primer lugar, los aspectos culturales y patrimoniales vinculados a la producción y consumo de la sidra canaria; y en segundo...
Finalizado

Patrimonio en Riesgo
Patrimonio en Riesgo: Arqueología del Paisaje, Teledetección y Patrimonio Cultural en el marco de lo erupción del volcán en La Palma. Contrato de Apoyo Tecnológico entre ULL y Dirección de...
Francesc C. Conesa
Finalizado

Inventario de Pipas de Tea
Contrato de Apoyo Tecnológico entre CSIC y Consejo Regulador de la Denominación de Origen de Vinos de La Palma.
Eva Parga Dans y Pablo Alonso González
Finalizado
Personal
Pablo Alonso González
Eva Parga Dans
Rubén Barroso Martínez
Celia Extremo Martín
Raúl Pérez
Eduardo Diez Pombo
Ferran Pons Raga
Publicaciones
The Unethical Enterprise of the Past: Lessons from the Collapse of Archaeological Heritage Management in Spain
This paper explores the underlying factors behind the collapse of commercial archaeology in Spain, with implications for other international contexts. It contributes to the current global debate about heritage ethics, adding nuance and conceptual depth to critical management studies and cultural heritage management in their approach to business ethics. Similar to other European contexts, Spanish archaeological management thrived during the 1990s and 2000s as a business model based on policies directed at safeguarding cultural heritage. The model had controversial ethical implications at academic, policy and business levels. However, the global financial crisis of 2008 had a huge impact on this sector, and more than 70% of the Spanish archaeological companies closed by 2017. Drawing on the concepts of abstract narratives, functional stupidity and corporatist neoliberalism, this paper illustrates the need to examine ethical issues from a pragmatic standpoint, beyond epistemological and moralistic critiques of profit-oriented businesses in the cultural realm. In doing so, it connects the fields of cultural heritage and management studies, opening up hitherto unexplored strands of research and debate.
Parga Dans, Eva; Alonso González, Pablo
Natural wine: do consumers know what it is, and how natural it really is?
Natural wine is a small but rapidly growing sector within the wine industry. Expertise in the field has been advanced by wine experts and professionals, while publications to aid in further understanding the topic lag behind. This manuscript highlights the need to develop more rigorous methodologies to better understand the market segment of natural wine, its consumers, and their composition and behaviour. Moreover, it calls for a deeper theoretical engagement with the notion of natural wine, which positions it among other sustainable and ecological certifications, including organic, biodynamic or sulphite-free. This would allow researchers to advance from the current state of knowledge, which continues to limit our ‘practical’ capacity for advice to policy makers but not to winemakers and marketers. These theoretical and methodological developments would allow scholars to catch up with debates being held by different social actors in the natural wine scene, including winemakers’ and consumer associations, bloggers, writers and professional marketers.
Alonso González, Pablo; Parga-Dans, Eva
Vino de Tea (pine heartwood wine) from La Palma (Spain): ethnographic and physic-chemical characterization of a unique fermented product
This paper presents the results of a novel study of Vino de Tea (pine heartwood wine) from the island of La Palma (Canary Islands, Spain). The aim is to investigate its differential characteristics and contribute to typifying it within the Denomination of Origin ‘Wines of La Palma’. The analysis is based on a mixed approach combining a qualitative ethnographic approach (22 interviews) and quantitative physic-chemical methods in a sample of 16 wines. The ethnographical study revealed the tradition and techniques of elaboration behind Vino de Tea. In turn, the physic-chemical analysis revealed by chromatography a significant presence of α-terpineol due to elaboration in pine barrels or casks. These samples were compared with a Greek Retsina wine, revealing the differences between these two traditional wines. These data suggest that Vino de Tea is a unique product with distinctive characteristics and potential health benefits, owing to its significant content of α-terpineol resulting from its fermentation in Canary pine casks.
Alonso-González, Pablo; Parga-Dans, Eva
The social value of heritage: Balancing the promotion-preservation relationship in the Altamira World Heritage Site, Spain
The designation of World Heritage Sites (WHSs) by UNESCO strengthens the international and national image of heritage destinations in the growing market of cultural tourism. Understanding how different stakeholders interpret the value of cultural heritage is one of the most important assets for balancing the promotion and protection of WHSs. This study draws on the case of the Altamira Prehistoric Cave WHS (Spain), whose preservation is under threat and constant debate. It explores factors determining the social value of heritage, namely: existence, aesthetic, economic, and legacy value. In doing so, this paper contributes to emerging debates on heritage management and tourist destinations. Data were collected using two surveys, one focused on visitors, with a total of 1047 valid surveys, and another on the Spanish population as a WHS host community, with a total of 1000 valid surveys. The analysis of these surveys shows how the existence, aesthetic, economic and legacy value dimensions of cultural heritage can build up brands around WHSs. The social-value dimension of cultural heritage therefore affects the market potential of WHSs, whose market potential is closely related to the education levels of a given society. These findings provide valuable information and insights for academics, destination managers and policy-makers in the debate about the preservation and tourism branding of Altamira. This will allow different stakeholders to identify opportunities to develop synergies between tourism promotion and heritage preservation, to both strengthen the brand image of a WHS and preserve its heritage.
Parga-Dans, Eva; Alonso-González, Pablo; Otero Enríquez, Raimundo
Big sales, no carrots: Assessment of pesticide policy in Spain
This paper explores Spanish pesticide policy with a focus on developments during the last decade. Spain is one of the greatest global consumers of conventional pesticides and leader in various related rankings among European Union countries. However, reviews of pesticide policies examining the key plans, facts, strategies and stakeholders are largely lacking. In providing an overview of Spanish responses to the European Directive 2009/128/EC on the Sustainable Use of Pesticides, this article contributes to filling this research gap. Spanish National Action Plans lack measurable quantitative objectives for reduction in the use of conventional pesticides and further implementation of Integrated Pest Management. Spanish National Action Plans also lack strategies for informing citizens about pesticide residues, and efficient means of keeping up to date with the authorisation of new active substances and delivery of pesticide use and sales data, in time and form. Moreover, there are no clear trends in conventional pesticide use reduction and sales, despite a significant reduction in the use of the more toxic active substances. Overall, this paper reveals various important shortcomings and incongruences in Spanish pesticide policy, which deserve further scholarly exploration and should be a matter of concern for public bodies.
Alonso-González, Pablo; Parga-Dans, Eva; Pérez Luzardo, Octavio
Equality and Hierarchy, Sovereignty and Multiculturalism: the Heritagisation of Raizals in Santa Catalina (Colombia)
Santa Catalina is a Caribbean island in the Colombian archipelago of Providencia y San Andrés, which has been at the center of a recent territorial dispute between Colombia and Nicaragua that has made the islands central to the geostrategic agenda of the Colombian state in its attempt to reaffirm political alliances with the United States. Within this context, our investigation explores recent processes of archaeological research, heritagisation and tourism promotion on Santa Catalina Island that triggered a conflict between the local raizal population (Afro-descendant, Caribbean, Puritan and English-speaking) and the State (white, Andean, Catholic and Spanish-speaking) around the meaning of two key sites of memory—Fuerte Libertad (Fort Warwick) and the Cabeza de Morgan (Morgan's Head). Drawing on long-term ethnography, this paper reveals how the neoliberal, multicultural state of Colombia has functioned as an investment facilitator and a key actor in transforming ethnic-racial differences into class inequalities.
Alonso-González, Pablo; Londoño, Wilhelm; Parga-Dans, Eva
Colaboraciones
- Cabildo de La Palma
- Denominación de Origen Vinos de La Palma
- Cabildo de Gran Canaria
- Denominación de Origen de Vinos de Gran Canaria
- SERTOX. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
- Departamento de Antropología y Sociología, Universidad de La Laguna
- Cátedra Cajasiete de Economía Social y Cooperativa, Universidad de La Laguna
- Grupo de Estudios Territoriales, Universidade da Coruña
- VINCANAT. Asociación de Productores de Vinos Naturales de Canarias
Pablo Alonso González

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