Ciencias Moleculares

Fitoquímica Aplicada

Las líneas de investigación en las que está involucrado el grupo se centran, principalmente, en la obtención de nuevos compuestos químicos que puedan exhibir una bioactividad relevante interactuando con sistemas biológicos. La búsqueda de dichos compuestos se realiza a través de dos vías: diseño y síntesis química y aislamiento desde fuentes naturales.

Perfil del grupo Fitoquímica Aplicada en Digital.CSIC.

micro
Presentación

Estas dos vías se apoyan en la idea de aprovechar las estructuras químicas desarrolladas por los seres vivos para generar nuevos compuestos que incluyan pequeñas variaciones estructurales que modifiquen y modulen su actividad biológica. La propuesta de búsqueda de metabolitos secundarios producidos directamente por seres vivos (plantas y hongos, principalmente), pretende tener acceso a estructuras y esqueletos químicos que inspiren los trabajos de diseño molecular de nuevas sustancias. Hasta la fecha, la fuente más eficaz de moléculas que interactúen con los sistemas biológicos ha sido, sin lugar a dudas, la naturaleza.

En base a esto, nuestro objetivo es aprovechar dicha capacidad para ser capaces de generar, químicamente, nuevos esqueletos. Parte de nuestros esfuerzos se orientan hacia la introducción o eliminación de elementos de control de movilidad estructural para modificar y evaluar su perfil conformacional relacionándolo con su posible bioactividad. Conceptos como rigidez y flexibilidad conformacional juegan un especial papel durante el proceso de reconocimiento molecular entre el ligando y el receptor.

La introducción de dichos elementos de modificación conformacional en moléculas rígidas como los flavonoides puede aportar nuevas familias de compuestos de gran interés farmacológico.

Estudio Fitoquímico de Plantas Endémicas de Canarias

Estudio Fitoquímico de Hongos

Estudios de Relación Estructura-Actividad

Derivatización de Productos Naturales

Síntesis de Análogos de Compuestos Naturales Usando Click Chemistry y Reacciones Multicomponente

Síntesis de Derivados de Flavonoides con Actividad Antitumoral

Diseño y síntesis química de nuevos compuestos antileucémicos inspirados en Productos Naturales

Año:2015
Director del trabajo:

Ignacio Brouard Martín y Celina Elena García González

Estudiante:

Jesús Peyrac Estearico

Tipo:Máster y TFG

Síntesis química de nuevos análogos de inhibidores específicos de la tirosina kinasa basados en hidroxifenoles naturales para el tratamiento de la leucemia

Año:2014
Director del trabajo:

Ignacio Brouard Martín y Celina Elena García González

Estudiante:

Marta Fariña Ramos

Tipo:Máster y TFG
Fundación Caja Canarias

Investigación para el aprovechamiento de los residuos de poda agrícola de los cultivos de especies de la familia de las Proteaceae a través de la obtención de compuestos naturales con valor comercial o industrial. Optimización del cultivo

Ignacio Brouard Martín

Proyecto de investigación

Investigación para el Aprovechamiento de los Residuos de Poda Agrícola de los Cultivos de Especies de la Familia de las Proteaceae a través de la Obtención de Compuestos Naturales con Valor Comercial o Industrial. Optimización del Cultivo

Ignacio Brouard Martín

Proyecto de investigación

Evaluación de potenciales compuestos antileucémicos

Francisco Estévez Rosas

Valorisation of Phytochemical Natural Resources in Algeria

Annelise Lobstein

Proyecto de investigación

Aislamiento y Síntesis de Productos Naturales con Actividad Citostática de Plantas de la Familia Asteraceae Endémicas de Canarias

Jorge Triana Méndez

Proyecto de investigación

Acciones para el desarrollo y formación de personal investigador y docente en el estudio de plantas y hongos empleados en la medicina tradicional en Argelia

Juan Francisco León Oyola

Proyecto de investigación

Estudio del mecanismo de acción de potenciales compuestos antitumorales naturales y de síntesis

Francisco Estévez Rosas

Noticias/Blog

Publicaciones destacadas

3′-Hydroxy-3,4′-dimethoxyflavone-induced cell death

3′-Hydroxy-3,4′-dimethoxyflavone-induced cell death in human leukaemia cells is dependent on caspases and reactive oxygen species and attenuated by the inhibition of JNK/SAPK

Flavonoids are phenolic substances that appear to exert beneficial effects in several chronic diseases, including cancer. Structure-activity relationships of the cytotoxic activity of a series of flavonols and their 3-methyl ether derivatives established that 3′-hydroxy-3,4′-dimethoxyflavone (flavonoid 11) displayed strong cytotoxicity against human leukaemia cell lines (HL-60, U-937 and MOLT-3), and cells that over-express the anti-apoptotic proteins, Bcl-2 and Bcl-x, and against P-glycoprotein-overexpressing K-562/ADR cells. This compound induced G-M cell cycle arrest and it was a potent apoptotic inducer on HL-60, MOLT-3, U-937 and U-937/Bcl-2 cell lines. Cell death was (i) mediated by caspase activation, since it was prevented by the non-specific caspase inhibitor z-VAD-fmk and reduced by a selective caspase-9 inhibitor, (ii) associated with cytochrome c release, the dissipation of the inner mitochondrial membrane potential (ΔΨ) and the activation of the mitogen-activated protein kinase pathway and (iii) partially blocked by the inhibition of c-jun NH terminal kinases/stress activated protein kinases (JNK/SAPK) signalling and by the free-radical scavenger N-acetyl-L-cysteine.

Estévez-Sarmiento, Francisco; Hernández, Elisa; Brouard, Ignacio  ; León, Francisco ; García, Celina; Quintana, José; Estévez, Francisco

Chemico-Biological Interactions 288: 1-11 (2018)
Antiproliferative activity and apoptosis induction

Antiproliferative activity and apoptosis induction by 3′,4′-dibenzyloxyflavonol on human leukemia cells

In this study, we investigated the effects of synthetic 3′,4′-dibenzyloxyflavonol on viabilities of eight human tumor cells. It was cytotoxic against leukemia cells (HL-60, U-937, MOLT-3, K-562, NALM-6, Raji), with significant effects against P-glycoprotein-overexpressing K-562/ADR and Bcl-2-overexpressing U-937/Bcl-2 cells, but had no significant cytotoxic effects against quiescent or proliferating human peripheral blood mononuclear cells. The IC50 value for the leukemia HL-60 cells was 0.8 ± 0.1 μM. This indicates a 60–fold greater toxicity than the naturally occurring flavonol quercetin. Synthetic 3′,4′-dibenzyloxyflavonol induced S phase cell cycle arrest and was a potent apoptotic inducer in human leukemia cells. Cell death was (i) mediated by the activation and the cleavage of initiator and executioner caspases; (ii) prevented by the pan-caspase inhibitor z-VAD-fmk; (iii) associated with the release of cytochrome c and with the phosphorylation of members of the mitogen activated protein kinases including p38MAPK, JNK/SAPK and ERK, and (iv) independent of the generation of reactive oxygen species. The synthetic 3′,4′-dibenzyloxyflavonol is a potent cytotoxic compound against several human leukemia cells and might be useful in the development of new strategies in the fight against cancer.

Said, Mercedes; Brouard, Ignacio; Quintana, José; Estévez, Francisco

Chemico-Biological Interactions 268: 13-23 (2017)
Sesquiterpenoids Isolated from Two Species

Sesquiterpenoids isolated from two species of the Asteriscus Alliance

Investigation of the aerial parts of two Spanish members of the Asteriscus alliance, Asteriscus graveolens subsp. stenophyllus and Asteriscus schultzii, afforded four new sesquiterpene lactones containing a humulene skeleton (1–4) and one new sesquiterpene lactone of the asteriscanolide type (5). Their chemical structures were determined on the basis of the HRMS and from 1D and 2D NMR spectroscopic studies. Both species showed different profiles of sesquiterpenoid constituents. A. schultzii did not show humulene or asteriscane sesquiterpenes, suggesting a resemblance to the genus Pallenis, another member of the Asteriscus alliance. A literature review on chemical isolates from the Asteriscus alliance supported the placement of A. schultzii in the genus Pallenis. The isolated components (1–5) were assessed for cytotoxicity against the HL-60 and MOLT-3 leukemia cell lines, with compound 1 showing activity in both biological assays (IC50 value range 4.1–5.4 μM).

Triana, Jorge; Eiroa, José L.; Morales, Manuel; Pérez, Francisco Javier; Brouard, Ignacio; Quintana, José; Ruiz-Estévez, Mercedes; Estévez, Francisco; León, Francisco

Journal of Natural Products 79(5): 1292-1297 (2016)
Combined Ugi‐4CR/CuAAC Approach

Combined Ugi-4CR/CuAAC approach to triazole-based neoglycolipids

New glycolipids that feature a carbohydrate/triazole/lipid hybrid architecture were readily produced by a combined multicomponent/click approach. The process comprises the use of the Ugi four‐component reaction to construct double‐lipidic scaffolds that have either alkyne or azide functionalities followed by conjugation to mono‐ and trisaccharides through a CuI‐catalyzed 1,3‐dipolar cycloaddition (click) process. The high chemical efficiency and feasibility of the overall procedure provides new opportunities for the rapid creation and biological screening of libraries of this unique class of Ugi/click glycolipids. Dynamic NMR experiments were performed to evaluate the free energy of activation related to the isomerization of the cis/trans amide bond in these compounds. This is the first time that such multicomponent and cycloaddition processes have been combined for the synthesis of glycolipids.

Pérez-Labrada, Karell; Brouard, Ignacio; Méndez, Inmaculada; Perez, Carlos S.; Gavín, José A.

European Journal of Organic Chemistry 2014(17): 3671-3683 (2014)
Synthesis and effects on cell viability of flavonols

Synthesis and effects on cell viability of flavonols and 3-methyl ether derivatives on human leukemia cells

Flavonoids are polyphenolic compounds which display an array of biological activities and are considered potential antitumor agents. Here we evaluated the antiproliferative activity of selected synthetic flavonoids against human leukemia cell lines. We found that 4′-bromoflavonol (flavonol 3) was the most potent. This compound inhibited proliferation in a concentration-dependent manner, induced apoptosis and blocked cell cycle progression at the S phase. Cell death was found to be associated with the cleavage and activation of multiple caspases, the activation of the mitogen-activated protein kinase pathway and the up-regulation of two death receptors (death receptor 4 and death receptor 5) for tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand. Moreover, combined treatments using 4′-bromoflavonol and TRAIL led to an increased cytotoxicity compared to single treatments. These results provide a basis for further exploring the potential applications of this combination for the treatment of cancer.

Burmistrova, Olga; Marrero, María Teresa; Estévez, Sara; Welsch, Isabel; Brouard, Ignacio; Quintana, José; Estévez, Francisco

European Journal of Medicinal Chemistry 84: 30-41 (2014)
Multicomponent Ligation of Steroids

Multicomponent Ligation of Steroids: Creating Diversity at the Linkage Moiety of Bis-spirostanic Conjugates by Ugi Reactions

The diversity-oriented synthesis of novel bis-spirostanic conjugates utilizing two different Ugi four-component reactions (Ugi-4CR) is described. Spirostanic steroids were functionalized with Ugi-reactive groups, that is, amines, isocyanides, and carboxylic acids, and next were subjected to multicomponent ligation approaches leading to bis-steroidal conjugates featuring pseudo-peptidic and heterocyclic linkage moieties. Both the classic Ugi-4CR and its hydrazoic acid variant were implemented, proving good efficiency for the ligation of isocyanosteroids to spirostanic acids and equatorial amines. Axially oriented amines showed poorer results, although model studies proved that chemical efficiency could be significantly improved while increasing reaction times. Overall, the method comprises the rapid generation of molecular diversity at the bis-steroid linkage moiety and, consequently, shows promise toward the production of combinatorial libraries of bis-spirostanes for biological screening.

Pérez-Labrada, Karell; Méndez, Yanira; Brouard, Ignacio; Rivera, Daniel G.

ACS Combinatorial Science 15(6): 320-330 (2013)